our sponsor

Followers

Tuesday, January 6, 2015

[ULASAN FILEM] Taken 3

ULASAN: Jika diukur sebagai filem aksi semata, TAK3N lebih OK daripada filem terdahulu TAKEN 2 yang hilang jiwanya. For the sake of no-brainer action movie, ia  boleh diterima. Letup sana, terbalik sini but still, it's silly, silly, silly. Taken has been silly plotwise from day one lagi.

Jika ianya sebuah siri televisyen yang bernama Taken, maka TAK3N dah tak berapa nak 'taken' dah kerana TAK3N dah berubah menjadi sebuah filem fugitive. Definisi 'taken' sudah berubah (macam 'life has been taken' sebagai contoh). Jika anda boleh bersabar dengan cara pengarahan Olivier Megaton (yang mengambil alih kerusi pengarah dari Pierre Morel sejak Taken 2), maka anda akan suka dengan shot aksi yang sering bertukar-tukar angle kameranya setiap saat, ditambah dengan kamera bergegarnya yang pasti menyesakkan pengalaman sinema anda kerana anda tak sempat bernafas dan anda akan pening.

Namun anda tetap mahu menonton TAK3N jika apa yang saya sebut di atas sebagai filem fugitive buat anda mahu melihat sosok Liam Neeson sebagai Bryan Mills dalam kerangka filem-filem fugitive seperti North by Northwest, The Hitcher dan The Fugitive.

Xxx

PLOT: Selepas kejayaan filem Taken dan Taken 2, kini siri ketiga filem yang bertemakan aksi ngeri ini mengisahkan Bryan Millis yang telah dituduh sebagai seorang pembunuh, walhal dirinya tidak melakukan jenayah tersebut dan telah dirancang oleh pihak tertentu bagi menganiayai dirinya.

Klasifikasi: P13
Genre: Aksi / Thriller
Tarikh Tayangan: 8 Januari 2015
Pengedar: 20TH CENTURY FOX
Pengarah: Olivier Megaton
Pelakon: Liam Neeson, Famke Janssen, Maggie Grace, Forest Whitaker

No comments:

Related Posts with Thumbnails