our sponsor

Followers

Monday, October 6, 2014

[ULASAN FILEM] The Equalizer (2014)

Personal review: First time terdengar tajuk filem ini, teringat satu siri drama yang pernah disiar di saluran tempatan satu ketika dulu. Setelah buat research, ternyata filem ini dan drama itu dua benda yang sama. Atau lebih tepat lagi, filem ini menjadi adaptasi prequel kepada permulaan drama tersebut. Saya tidak ingat dengan jelas tentang drama itu sebab dah lama sangat dan tidak pula saya ikuti keseluruhan episod. Ada baiknya juga, supaya saya tidak terlalu membuat perbandingan yang mungkin mempengaruhi penilaian. Saya rasa tidak perlu diulas tentang Denzel Washington. Anda mahukan Denzel, maka Denzel yang akan anda dapat, which is a very good thing. The story built up gradually, slow but nicely. Filem ini berjaya menonjolkan sense of awe, not in a cheesy way, just nice. This is the film where the good guy manages to humbly toy around with the bad guys no matter how good they are. For recent reference, kalau anda suka karekter Jack Reacher, anda mungkin akan meminati filem ini. I'm looking forward for a sequel, which is rumored to be made soon.

Trivia: Tipu la kalau saya kata tak nak tengok Nanu, eh? Silap. Chloe Moretz. Well, don't expect much. Itu saja yang saya boleh bagitau.

Rating saya: 4/5

SINOPSIS: Filem ini memaparkan tentang bekas komando lakonan mantap Denzel Washington yang memalsukan kematiannya untuk menikmati kehidupanyang lebih selesa dan tenang di Boston. Namun, walau bagaimana pun beliau terpaksa melupakan hasratnya untuk bersara lebih awal demi untuk menyelamatkan seorang gadis muda yang bernama Teri lakonan Chloe Grace Moretz dan pada masa yang sama terpaksa berhadapan dengan gengster Rusia.

Klasifikasi: 18
Genre: Thriller / Aksi
Tarikh Tayangan: 25 September 2014
Bahasa: English
Pengedar: SONY PICTURES RELEASING INTERNATIONAL
Pengarah: Antoine Fuqua
Pelakon: Denzel Washington, Chloë Grace Moretz, Marton Csokas

Ulasan oleh Gen Fujita untuk Movie Addict

No comments:

Related Posts with Thumbnails