our sponsor

Followers

Tuesday, October 7, 2014

[ULASAN FILEM] Dracula Untold : benarkah ia menghina Islam?

Oleh kerana cerita Dracula Untold musuh islam aku bagi rate 0/5 bintang. Cerita memang boleh layan.

Seriously? Ada macam nampak kat trailer. Tengok wardrobe macam Islam. Tapi sebab tak tengok lagi.. teruk ke diorang hentam? Ye ke ? Belum tonton lagi. Lagi pon citer citer macam tu temberang kuat.

citer kanak2 tuk buat kanak2 fikir2 islam tu jahat.

Aik tunjuk wayang tu takkan kutuk islam kot. Aku dah agak masa tengok trailer ari tu..ok..no to this film..rubbish!! Ooo macam tu ke. Banyak rasanya filem yang benci dan tunjuk keburukkan islam. So semua dpt 0 ke ni?

Saya bagi 4/10. 4 sebab saya nak tau asal Dracula je. Haha Pesan iklas utk diri dan member lain : Untuk kita dah besaq panjang ni takpa tapi  kalo bawak budak2 tu pesan siap2 la gambaq ni hanya hiburan semata. Vlad III Dracul was just a power-hungry prince who betrayed both sides, the Christians and Ottoman Turks, for his own ascension in Wallachia. His name was fictionalized into a legacy by Bram Stoker, just as Mary Shelley did for Frankenstein. Kat kertas yang putera Turki tu paksa Drakula sign tu ada tertera kalimah Allah S.W.T. Cerita pasai yang putera Turki ni paksa semua yang ditakluk sembahyang macam Islam, tukar agama secara paksa, tak tukar akan didera. Kisah ni dia cerita masa zaman pemerintahan Turki yang hebat, tapi diubah mcm2 seolah2 Islam zaman tu kejam, guna kanak2 dan latih secara kejam untuk menakluk negara lain. Cerita dah ok, tp tu la pasai. Yang jahat tu zaman perintah parsi. Parsi yang paksa2 tu. Dan jugak zaman jatuhnya islam di sepanyol. Turki masa uthmaniyah tak kot cmni tapi tu la. Depa boleh ja suka2 tukaq fakta.

Apa2 pun pi layan tengok, pastu nilai. Cerita memang best. Mcm mana satu empire yang selama mana tunduk dengan satu empire yang kuat terpaksa melakukkan apa saja untuk mempertahankan empire sendiri dan famili. Sanggup korbankan diri sendiri.

Tunggu dvd ja la. Tunggu main kat movie pakej astro.

SINOPSIS: Gary Shore menghasilkan arahan debut dengan cerita sejarah sebenar mengenai pontianak terkenal di usia moden. Luke Evans sebagai putera muda ingin menyelamatkan nyawa isteri dan anaknya yang berada dalam bahaya di tangan Raja yang dahagakan darah. Dia mengambil risiko untuk menyelamatkan mereka dan telah menjadi pontianak pertama.

Klasifikasi: P13
Genre: Drama / Seram
Tarikh Tayangan: 2 Oktober 2014
Bahasa: English
Pengedar: UNITED INTERNATIONAL PICTURES
Pengarah: Gary Shore
Pelakon: Luke Evans, Sarah Gadon, Dominic Cooper, Samantha Barks, Art Parkinson

No comments:

Related Posts with Thumbnails