Advertisement

Responsive Advertisement

CIKGU ROS: PEMULIHAN : Murid-murid akan menggunakan motor kasar, irama dan kemahiran menyelesaikan masalah semasa belajar permainan baru..

CIKGU ROS: PEMULIHAN

Eksperimen Irama, Gerak & Jiwa di Bilik Darjah

"Ini bukan kelas biasa. Ini bukan sekadar pemulihan. Ini groove terapi dalam bentuk pendidikan.”
CIKGU ROS, pelopor pendidikan alternatif di ruang sekolah harian.

Di satu bilik darjah kecil yang terletak di pinggir kota, muzik indie bertemu pedagogi. Nama programnya: CIKGU ROS: PEMULIHAN. Sebuah inisiatif pendidikan khas yang lebih mirip satu gig eksperimental daripada kelas remedial. Tapi jangan silap — ini bukan persembahan, ini pemulihan. Dan bagi Cikgu Ros, muzik bukan semata latar, ia adalah alat.



Irama Sebagai Rangka Pemikiran

Dalam kelas pemulihan ini, murid-murid yang menghadapi cabaran pembelajaran tidak diajar melalui lembar kerja atau hafalan, tetapi melalui gerak tubuh dan rentak. Setiap pelajaran disampaikan dengan bantuan looping beat, tap rhythmic sticks, dan senaman motor kasar yang lebih mengingatkan pada latihan drum circle berbanding kelas matematik.

"Setiap manusia bergerak dengan irama tersendiri," kata Cikgu Ros. “Kalau kita boleh jumpa beat mereka, kita boleh bantu mereka belajar.” Murid akan menari, melompat, mengetuk permukaan meja — tetapi semuanya dengan tujuan. Ini adalah bentuk komunikasi yang tidak dinilai dengan gred A hingga E, tetapi dengan resonansi emosi.

Antara Soundcheck dan Subjek

Bagi peminat muzik indie, kaedah Cikgu Ros mengingatkan kita pada band seperti Sigur Rós, Explosions in the Sky, atau Dirgahayu — yang bermain dengan ruang, sunyi, dan ledakan. Kaedah pemulihan ini hampir menyerupai improvisasi post-rock — tiada struktur mutlak, tetapi punya hala tuju. Anak-anak belajar menyelesaikan masalah dengan tubuh mereka dahulu sebelum menulisnya di atas kertas.

Setiap aktiviti menggabungkan kemahiran menyelesaikan masalah secara fizikal, kognitif dan emosi. "Kami guna pattern recognition dalam rentak untuk latih minda murid kenal pola matematik," ujar beliau. “Sambil mengira, mereka bergerak. Mereka rasa nombor tu — bukan sekadar tengok atas kertas.”

Nada Baharu dalam Pendidikan

Pada permukaan, ini mungkin kelihatan seperti sesi main-main. Tapi bila diperhatikan, ia adalah satu bentuk re-wiring. Muzik yang biasa dianggap sebagai gangguan kini menjadi jambatan. Irama bukan melalaikan, tapi menyusun semula kefahaman. Ini adalah muzik sebagai alat neuro-recovery.

Seperti EP band Bedroom Sanctuary atau rilisan lo-fi dari Bandcamp, program ini bersifat organik, bebas, dan berani mencuba. Pendidikan tidak lagi dikunci dalam jadual rigid — ia mengalir seperti improvisasi jazz.

Kelas yang Bunyi Seperti Lagu

“Cikgu, hari ni kita main lagu apa?” tanya salah seorang murid. Soalan itu sendiri menunjukkan betapa kelas ini tidak lagi dipisahkan daripada dunia sebenar mereka — dunia penuh suara, denyut dan rasa.

Cikgu Ros hanya tersenyum. Beliau percaya pendidikan bukan tentang menghafal — tetapi tentang merasai. Dan jika murid-murid itu rasa bahawa mereka sedang belajar walau pun mereka menari, maka itulah kejayaan sebenar. Dalam dunia di mana sistem pendidikan sering keras dan homogen, kelas pemulihan ini memberi harapan — bahawa pembelajaran juga boleh berbunyi seperti lagu kegemaran kita.

Dalam arus pendidikan hari ini, usaha seperti Cikgu Ros ini ibarat rilisan kaset DIY — tidak sempurna, tetapi jujur dan penuh jiwa. Dan seperti semua muzik indie yang baik, ia lahir bukan untuk mematuhi, tetapi untuk membebaskan.

Post a Comment

0 Comments