le sigh....
Kuala Lumpur – Hanya dengan satu status ringkas di Facebook, seorang gadis bernama Nur Dayana tiba-tiba menjadi bualan warga maya. Dalam catatan yang tular, beliau menyatakan bahawa “Messi bermain untuk Spain”, sedangkan semua peminat bola sepak tahu Lionel Messi adalah pemain kebangsaan Argentina.
Kesilapan kecil itu pantas mencetuskan gelombang parodi di laman sosial. Antara komen yang tersebar termasuklah:
-
“Nur Dayana ini, pergi membuat status bahawa Messi bermain untuk Spain. Messi itu pemain Argentina. Sungguh kelakar.”
-
“Kasihan adik Nur Dayana tidak dapat melihat Messi menjaringkan gol untuk Spain. Tetapi tidak mengapa adik, Spain tetap layak ke final. #FaktaBukanAuta.”
-
“Saya menyokong adik Nur Dayana. Masukkan Messi, barulah permainan menjadi menarik!”
-
“Disebabkan Messi, Nur Dayana pula yang mendapat nama.”
-
“Kami mahu Messi masuk ke padang! Demi Nur Dayana, hahaha.”
-
“Nur Dayana menjadi terkenal dalam masa satu minit sahaja gara-gara status Facebooknya yang berharap Messi menjaringkan gol untuk Spain… Nasib baik bukan Karam Singh Walia.”
-
“Daripada Nur Dayana… dia kata Messi bermain dalam pasukan Spain.”
Fenomena ini membuktikan betapa pantas dunia digital memperbesar sesuatu yang remeh menjadi hiburan nasional. Nur Dayana, tanpa niat, menjadi wajah jenaka sekelip mata.
Di tengah-tengah perbualan hangat mengenai Messi dan Nur Dayana, laman sosial juga dipenuhi dengan pelbagai promosi dan iklan sampingan. Antaranya:
-
Giveaway kamera GoPro setiap hari melalui Reef Rescuers.
-
Cara mudah untuk memenangi Macbook Pro, iPad Mini atau jam Casio Baby G melalui peraduan #AllShinyWhite.
-
Aktiviti cuti sekolah GSC (bermula 25 Mei 2013) dengan beg cenderamata percuma, tiket wayang dan pertemuan bersama watak animasi seperti Despicable Me dan The Smurfs.
-
Kempen biskut Oreo dengan mesej kasih sayang terhadap anak.
-
Capital FM “Reconnect” memory game – peluang memenangi RM20,000 tunai.
-
Undian Anugerah Blockbuster Astro untuk memilih pelakon dan filem terbaik.
Daripada sekadar status ringkas seorang remaja, nama Nur Dayana melonjak menjadi tanda ingatan kolektif warga maya, sementara aliran promosi komersial yang berselang-seli menegaskan sifat media sosial: ruang tanpa sempadan antara hiburan, jenaka, dan iklan.
2 Comments